"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 12 september 2012

Vardagsträning med Najo


Najo är fokuserad

Jag brukar försöka träna med Najo ett par gånger i veckan och varierar med stannaträning, gå bakom, sitt/ligg, passitivitetsträning och apportering. Ofta får han också bära apportbocken eller dummien under promenaden. Små relativt lätta saker som inte behöver ta så särskilt lång tid. Hellre kort och ofta än länge och sällan, som dom säjer och gärna på olika platser. Senast så passade jag på att fräscha upp minnet på Najo att en signal med visselpipan betyder "stanna" och tre "Hit". Det kan han ju egentligen, men det händer att han slarvar om avståndet blir för långt emellan oss och jag tycker det är  viktigt att hunden kan lyssna och lyda till visselpipan, så man slipper skrika sej hes på fjället ;)

En sak som jag däremot inte har tränat så mycket med Najo är linförighet, jag har mest nöjt mej med att han kan gå bakom. Men har nu insett genom en del läsning hur viktig just linförighetsträningen är för att stärka förar kontakten. Så från och med nu ska jag ta itu med det!

Sen har jag kikat på olika kurser och hittat en hos Hundskolan Vision som jag tycker verkar intressant, där man bla får öva praktiskt på fågel. Så förhoppningsvis så tar jag mej i kragen och anmäler mej, även om det är en bra bit att åka...

14 kommentarer:

  1. it sounds like you are learning together.

    SvaraRadera
  2. Intressant att ta del av er träning. Jag har varken erfarenhet eller hund för den delen, men det är ändå roligt att läsa om framstegen som Najo och du gör.
    Ha det gott!
    / maria

    SvaraRadera
  3. Vid vildsvinsjakt i Skåne - i alla fall där jag bor - används inte sällan kevlarväst till de fyrbenta vännnerna. Det sägs att det första grisarna attackerar är hunden. Hur gör björnen? Det måste väl ha förekommit incidenter björn vs hund där uppe i norr? Inte för att jag skulle våga promenera i björnrika trakter, vare sig med eller utan hund... / Deerhunter

    SvaraRadera
  4. Jo nog kan de bli attackerade av björn, det kan också bli farligt för hundförarna om hunden retat upp/stört björnen och den följer efter hunden.. som springer till sin matte/husse...Så det har jag tänkt på "några" gånger när man är ute i skogen där man vet att det finns björn....vilket verkar vara överallt numera.

    SvaraRadera
  5. Man kan inte träna nog. Har ni ingen hundträning som jag går på? Det är inom Jägarförbundet. Kolla i kretsen uppe hos er.
    Jag har inkallningen som inte funkar med de små, Trym är dock bättre än Vilja. Kolla AnnaKK som lagt in bilder på Vilja idag

    SvaraRadera
  6. Fløyte er greit ja, særlig i fjellet hvor røsten blir borte med vinden :-) Det er så koselig med trening med hunden, jeg savner det. Med min forrige hund var jeg aktiv i konkurransemiljø både inne agility og lydighet, og det var en fin tid. Desverre er det ikke blitt slik med min nåværende hund, nå er det mer hverdagslydigheten som gjelder :-)

    SvaraRadera
  7. Aha, this is a training lesson. He is listening and looking at you with love and respect.

    Great pictures!!!!!

    SvaraRadera
  8. När drar ni iväg ??? vi tänkte dra iväg imorron i årets oväder...galna, jo.
    Men det skulle ju bli bättre i helgen, hoppas att ni får bra väder som ska bo i tält...
    men ni har ju bra utrustning.
    Ska ni jaga ripa ??
    Lycka till...

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
  9. Nice compilation you've made, ​​your dog enjoys it that you can really see in the pictures.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  10. Duktigt av Najo som verkar helt fokuserad på trädning och att bli mattes bästa jaktsällskap!
    Må gott /bea

    SvaraRadera
  11. Kristina: Jag har tänkt att försöka lära honom att hitta kantareller, vilket jag tror han skulle klara, eftersom han kan hämta andra specifika grejjer, men jag vet inte hur man får hunden att rapportera att han hittat dem...kanske får gå en kurs :)

    SvaraRadera
  12. Jag tycker också att det är alldeles för lätt att slarva med linförigheten. Men den är ju som du säger viktig. Kan varmt rekomendera Hundskolan Vision. Gick en kurs där och vi bodde hos en kvinna där i byn som han brukar rekomendera. Sjukt god mat hade hon! :)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Det kanske finns bra tips i boken 'plocka svamp med hund'', råkade stöta på den på nätet av en slump:) Mina föräldrars hund var galen i kantareller, hittade dem och var de inte snabba nog käkade han en hel del:)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3