"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 11 juli 2014

Imse Vimse Spindel


Den här svart vita spindeln 
huserade tillsammans med oss i husvagnen i Norrfällsviken.
Inte inomhus dock, utan på utsidan :D

Tack å lov, för lite läskig var den allt!


svart vit spindel

Ca 2-2,5 cm lång och hade dödskalleteckning på ryggen


okänd spindel



 Jag blir alltid så nyfiken när jag får se nåt nytt 
och har googlat för att få reda på vad spindeln heter,
men hittade bara ett fåtal bilder utan artnamn...

Någon som vet vad det är för spindelsort?

Edit: Rätt svar verkar vara brokig snabblöparspindel :D


18 kommentarer:

  1. Hej!
    Har ingen aning om arten men det verkar läskigt med dödskalleteckningen. Men det riktigt bra bilder på den. //Urban

    SvaraRadera
  2. Häftig..hittade en liknande hemma fast mörkare..får väl hoppas att det är en vanlig inhemsk art och inget som kommit med bananbåtarna..finns ju många giftiga arter världen över ...

    SvaraRadera
  3. Är ju dödligt rädd för dessa MEN du väckte mitt intresse ser ut som den här jag hittade på en sida .
    Lhttps://www.flickr.com/photos/johnhallmen/5419407775/

    som dom kallar Snabblöparspindlar på denna sida
    http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/id-hjalp-av-spannande-spindel-52231?p=2 .

    Nu är jag ingen expert på just spindlar men den ser identisk lika ut som din

    SvaraRadera
  4. En søt liten knert.
    Flotte bilder.
    Karin

    SvaraRadera
  5. Du verden, den var fin. En slik har jeg aldri sett.

    SvaraRadera
  6. Agood looking spider. A kind I have never seen before.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  7. Helt ny för mig....kul att se något nytt!
    Hoppas ni har det bra på er camping tur

    SvaraRadera
  8. - Halloj i norr.
    Vilket monster du hittat.
    - Fina bilder från Höga Kusten !
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  9. Uhuhuhuuuuuuij...läskigt...säkert giftig som fan...kom nog med en bananbåt...typ...! ;-)
    Näääskojar men jag ryser...hatar spindlar...!
    Fina bilder på de annars! :-)
    Aldrig sett!

    SvaraRadera
  10. Kanske en Philodromus margaritatus. Tycker att bilderna man får upp är ganska lika men "din" är mer svart-vit.
    Märta

    SvaraRadera
  11. Skrämmande uppenbarelse, denna. Kan inte hjälpa dig med ID:n men jag tycker du utan att darra på handen tagit bra bilder. Strongt gjort!
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  12. Jag älskar spindlar men denna såg en aning läskig ut.
    Vilka bra bilder du fick på den.
    Hur i hela friden bär du åt för att få hela spindeln skarp.Fantastiskt!!!!
    Kramizzzz på dig

    SvaraRadera
  13. Grøss ... Jeg liker de egentlig ikke, men er for nysgjerrig til å ikke ta en nærmere titt når jeg kommer over spesielle eksemplarer. Denne er utrolig flott! Og du fikk tatt noe fine og skarpe bilder av den!

    Irene :)

    SvaraRadera
  14. Oj vilket monster ;) Och en spindel med dödskalle på måste ju vara farlig ;)

    SvaraRadera
  15. Ser att allt är bra med dig och att ni har varit en tur till Stekenjokk. Spindeln tror jag är en brokig barksnabblöpare - den springer ifatt sitt byte därav de långa benen.

    SvaraRadera
  16. Ja det verkar som om att det är en brokig snabblöparspindel! Tack för hjälpen Märta och Pysselfarmor :D och alla andra som kom med förslag!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3