"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 23 oktober 2014

Spillkråka



En riktigt cool fågel med den röda hjässan och vita ögon!


Det är inte allt för ofta man får se den här vackra fågeln,
(även om man ofta ser spår efter dem och hör dess läte)
så jag blev riktigt glad när jag lyckades fånga den på bild.
Spillkråkan är för övrigt Europas största hackspett, 
med en längd av 40-57 cm och ett vingspann på 67-73 cm.
Hanen är röd i pannan och hjässan, medan honan enbart är röd i nacken.



13 kommentarer:

  1. Den är fin, riktigt fin. Jag funderar på om den kan vara vanligare nere där jag bor än uppe hos dig för jag ser den rätt ofta. Säkert ett par gånger i veckan....

    (såg just på wikipedia att den är sparsamt förekommande men lokalt allmän, antar att jag bor i en bra biotop)

    SvaraRadera
  2. Leif: Ja det är fina fåglar! De är nog inte så ovanliga här heller egentligen, för man ser ofta spår efter dem och hör deras läte. Men det är sällan jag ser dem :D

    SvaraRadera
  3. It's nice, that you could photograph that bird so well. It looks really huge, but I guess it isn't that big. Nice nature photographs. Have a lovely day!

    SvaraRadera
  4. Jag ser dem ofta och hör dem oftare..spåren utav dem hittar man i myrstackar,nere vid marken på träd mm.
    Nu har vi en hel del döda träd i skogarna sen Gudrun och det har säkert gynnat hackspettarna..gröngölingen ser jag inte så ofta dock..

    SvaraRadera
  5. Gratulerer, ikke ofte den viser seg. Jeg har ikke truffet denne enda men lever i håpet.

    Ottar

    SvaraRadera
  6. how very neat! shaped a lot like our pileated woodpecker, but ours is more white and red and black. :)

    SvaraRadera
  7. Grattis! Den skriar även härikring, men mycket svår att fånga på bild så det gjorde du bra!
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  8. gratulerer :-) den har jo fine øyne :-)

    SvaraRadera
  9. Mooie foto van die specht.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  10. Fina bilder på trollsla fåglar! Vi har ett par som häckar på vårmark i skogen nära o tidvis är det ett hiskeligt skrikande. Bäst är det på våren när dom hamrar in sitt revir.

    SvaraRadera
  11. - Fint fångad Spillkråka. Snyggt !
    - Ha en fortsatt bra vecka !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  12. Så flott den er! Har aldri sett denne før. Imponerende er den. Artig at du fikk tatt bilder av den :)

    Klem I

    SvaraRadera
  13. Oj vad stora dom är! Fina bilder :) /teresia

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3