"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 15 april 2015

Årets första orrspel 2015


Igår eftermiddag for jag och Micke för att sätta upp ett gömsle, inför årets första övernattning på orrmyren och medan vi ändå var där så passade vi på att samla ihop lite pinnar och en tjärstubbe, så jag skulle slippa bära med mej ved på kvällen.

Åkte sen ut till myren vid sjutiden och fick en härlig kväll vid elden, med kvällsspelande orrar och trumpetande tranor som hördes högt och ljudligt i den stilla kvällen.


 Jag och Najo vid gömslet


Jag hade tagit med mej mina två orrbulvaner och placerade dem en liten bit 
ifrån mitt gömsle,  med förhoppningen att orrarna skulle våga sej lite närmare...


 Mmm inget går upp mot en eld av väldoftande tjärved!



Fick dessutom oväntat besök under kvällen, då mina barn 
Teresia, Oliver, William och kusinen Melvin plötsligt dök upp! :D




 Dax att sova i mitt mysiga krypin :D


Kvart över fyra var de första orrarna på plats och jag vaknade av deras bubblande, väsande och skriande läten som ekade över myren. Det var fortfarande för mörkt för att fotografera och jag övervägde att sova vidare, men med risk för att inte vakna igen, så lade jag mej till rätta och låg och kollade på dem under hela spelet som varade i lite över två timmar.



orrspel

Efter en halv timme så kom den första hönan och ytterligare ett tiotal tuppar. Genast blev det lite mer spänning och jag hoppade få se en parning den här gången! Ännu en höna kom ner på myren, men plötsligt blev de skrämda av något och gav sej av och kom inte tillbaka...


Fyra tuppar och en höna

orrspel
 Det går riktigt vilt till ibland och man hör ljudliga smällar när tupparna brakar samman!




orrspel 2015
Sakta kommer solstrålarna allt närmare myren...


orrtupp

Den här tuppen var lite tuffare än de andra och landade precis vid min bulvan 
och det var betydligt lämpligare avstånd för att fotografera med mitt objektiv.





Precis när solen äntligen lyste upp på myren, så var spelet över och tupparna gav sej iväg. Jag kröp ner i sovsäcken och sov vidare till nio innan jag packade ihop. Men jag måste nog ta och åka dit igen imorgonbitti igen! Hönorna brukar nämligen bara besöka spelet under en vecka ungefär, så ska jag få se en parning så är det min enda chans, eftersom jag jobbar natt i helgen.

Beträffande bulvanerna så hade jag läst att man ska placera en i ett träd som vakt och en eller flera på marken, men jag var lite rädd att de kanske skulle skrämma bort tupparna, men det verkade inte som om de brydde sej om dem överhuvudtaget, trots att var alldeles frostbitna och satt stilla hela tiden! Men kanske det var just det som gjorde dem så trygga att de stannade och spelade hela tiden, för annars brukar de ju flyga upp i träden emellanåt...:D

14 kommentarer:

  1. Så herlig, masse flotte bilder! Ja nå er det igang :-) Jeg håper jeg skal få med meg dette i år også. Men jeg er ikke like tøff som deg, jeg tør ikke reise alene. Krysser fingre for at noen vilbli med meg :-)

    SvaraRadera
  2. Underbar läsning och vilka härliga bilder från Orrspelet. Riktigt avundsjuk här hemma i soffan.

    Ha det gott och lycka till,
    Erik

    SvaraRadera
  3. Vilken fin upplevelse och härliga bilder. Har länge önskat att komma ut på Orr eller Tjäderspel. Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  4. wonderful sightings of the grouse! their displays are great!

    SvaraRadera
  5. FANTASTISKT!! Njuter och fångas av dina underbara bilder! Bara lite avis är jag ;)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  6. What an experience!!! :)

    SvaraRadera
  7. - .Halloj i norr.
    - Vilket häftigt skådespel. Fina bilder därifrån !
    - Ha en fortsatt bra vecka !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  8. I can imagine that it was a great experience to see the black grouse in action. I have seen them a few times in Scandinavia, but never in the Netherlands. They are extremely rare with us. I told you some time ago that even a number of birds have been imported from Sweden and set free here.

    SvaraRadera
  9. Så herlig, masse flotte bilder !

    SvaraRadera
  10. Så mye fugl det er på leiken din ! Fine bilder ble det også .

    SvaraRadera
  11. Grattis till jättefina bilder o fin upplevelse!

    SvaraRadera
  12. Oj vilken morgon du haft. Dessutom vilka bilder. Du gör nämligen slag i saken med sådant som många av oss andra säkert bara drömmer om.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3