"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 11 oktober 2016

Reklamation av mitt Fjällräventält- Akka Dome


Sista natten i mitt Akka Dome



I tre år har jag haft mitt Akka Dome och jag har varit väldigt nöjd med det! Så det är med vemod som jag nu måste titta efter ett annat kupoltält, eftersom jag trodde att jag skulle ha det i många år framöver...

Det har dock nästan alltid krånglat med tältkanalerna och på min senaste tälttur, så blev det en stor reva i tältduken, när jag skulle föra in tältstången! Dagen efter åkte jag ut till Naturkompaniet och de tog in det för besiktning, med anmärkningen skör tältduk, då det även tidigare gått hål på flera olika ställen...

Idag fick jag beskedet att de tar tillbaka tältet och det var ju bra, men då Akka Dome inte längre finns kvar i sortimentet så måste jag bestämma mej för ett nytt tält och det var jag inte riktigt beredd på. Jag hade helst bara fått ett nytt likadant! Så mycket enklare, utan nya beslut.

ABISKO DOME, är det tält som mest motsvarar Akka Dome, och det  har en helt ny design, med bättre och slitstarkare tältduk, förstärkningar i nederkanterna och en helt annan lösning av kanalerna för tältstången. Dessutom har det en lägre vikt med sina 3160 g i jämförelse med Akka Dome 3,6 kg. Bara fördelar alltså! MEN, det kostar nästan det dubbla, med en prislapp på 8999:-(!)

Att jämföra med de 5.500 som Akkat kostade och mellanskillnaden måste jag ju förstås betala...

Så nu måste jag klura ut om jag ska satsa på ett Hilleberg Allak (9945:-), eller ett Abisko Dome...
(KEB Dome (9495:-) går helt bort och det beroende på vikten på 4250 g.) Ska man bara ha det när man paddlar tex så spelar ju den extra vikten ingen roll, men jag vill kunna bära det under ensamvandringar också. Sen finns det ju såklart en massa andra tält att välja på också, men det är de här jag funderar på...



...och jag som hade tänkt införskaffa ett tunneltält den här säsongen...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3