"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

fredag 2 december 2016

Tältnatt vid Örnsköldsvikskusten


I onsdags åkte jag ut till havet för att tillbringa ännu en natt i mitt Abisko Dome. Det blåste friska vindar med 6 m/sek och upp till 16 m i byarna, men solen sken och jag såg fram emot en härlig eftermiddag där ute. Men när jag efter en kortare vandring, kom fram till stranden, så gick solen precis ned! Det var ju lite snopet, för klockan var ju bara strax efter ett, men dagarna är ju väldigt korta den här tiden på året...


Abisko Dome 2

Hittade en perfekt tältplats vid en liten tjärn, 
men det var inte helt utan svårigheter att sätta upp tältet i blåsten! 



Havet ligger lugnt, då det blåste frånlandsvindar

Trumpetande sångsvanar i skymningen

Fin tältplats vid en liten tjärn


Jag hade sällskap av Lillemor och Wendy och efter att tältet var på plats tog vi en liten promenad med fika, innan det var dags för dem att bege sej hemåt igen. När jag kom tillbaka till tältet sen, dröjde det inte länge förrän mörkret föll och det blev alldeles stjärnklart på himlen!



"Myser vid elden"


Vinden höll i sej under kvällen och myser vid elden, var snarare fryser vid elden, men som tur var hittade jag en hel del drivved på stranden, så jag kunde elda på för fullt utan att behöva spara på den medhavda veden! och trots den iskalla blåsten, så var det ända mysigt, med varma mackor och värmande glögg i kåsan!




GLÖGG  💛

Skön värme för frusna fingrar!


Kröp till kojs strax efter nio och det var skönt att komma in till Najo i tältet där det var alldeles vindstilla, även om det fladdrade rejält i tältduken. Somnade snart och vaknande nästa morgon av att ett prasslande ljud utanför. Tittar ut och ser till min glädje att det snöar! :D




Ligger kvar och drar mej en bra stund, 
då det känns motigt att lämna den varma, gosiga sovsäcken...


abisko Dome 2
Morgonstund vid havet


Abisko Dome

Packat och klart för hemgång!



Åkte hem och lastade av packningen och sedan bar det av till badhuset för att simma  med dottern och syster. Så skönt! och väl hemma igen började jag rensa i alla garderober och skrubbar och det har jag fortsatt med hela dagen idag, så nu står det flera sopsäckar med grejer och kläder i hallen. En hel del ska säljas på Butiksloppis och det känns så himla skönt att göra sej av med onödiga grejer som bara ligger och tar plats. Det konstiga är bara hur det fortfarande kan finnas saker att göra sej av med, trots att jag alltid gör regelbundna rensningar...





2 kommentarer:

  1. This was really a trip with two different faces. I can imagine it was difficult to get out of the sleepingbag and the tent but the view must have been great.

    SvaraRadera
  2. Tøffe deg! Du gjør DT andre bare tenker på å gjøre! Gratulerer

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3