"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 30 januari 2017

Expeditionspulka/ Parispulka


Fick ett stort paket på posten häromdagen. En expeditionspulka  och dragsele, fästen, drag och packväska från Fjellpulken. Efter år av funderingar på om jag skulle satsa på en Fjellpulken X Country eller den enklare Parispulkan, så bestämde jag mej till slut på den sistnämnda. Jag har läst mycket gott om dessa pulkor, många använder den på långa turer och expeditioner och den låga vikten och priset var förståss också en avgörande faktor för valet, med sina 2.2 kg och ett pris på 790 kr.

Sedan tänkte jag att skulle det visa sej att jag tycker att det är så roligt att vara ute med pulka och att jag kommer mej ut på flera turer per år, samt att pulkan känns otillräcklig på något sätt så har jag ju egentligen inte förlorat något, då draget och selen även behövs om jag skulle vilja uppgradera mej till en Fjellpulken.

Lite modifieringar ska dock göras, med aluminiumskenor som förstärkningar på underredet, montera Fjellpulkenfästen för draget och sätta elastiska snören runt hela pulkan för att fästa packningen. Något som min käre make kommer att få hjälpa mej med. Kommer säkert några bilder då den är klar!


Parispulka och tillbehör från Fjellpulken


Så nu är det bara att hålla tummarna att det kommer snö snart, så jag får användning av mitt nyförvärv!


Bästa pris hittade jag för övrigt på Tindeberg och hela paketet gick på 3500:- vilket kan jämföras med Fjellpulken X country 133 som kostar ca 4500:- för bara pulkan, utan tillbehör.





2 kommentarer:

  1. Nejmen vad kul! Dragpulkor är bra grejer. Vi har en gammal en från början av 1970-talet med rottinglemmar. Vi drog ungarna i den förr, antingen när vi åkte långfärdsskridskor eller skidor. Kanske skulle se över om inte Essa kan dra den....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leif: Ja det ska bli roligt! Fick tag på en gammal träpulka, Segerbaden för några år sedan, den var dock i klumpigaste laget, men de finns ju i olika storlekar...tycker de är väldigt fina! :D

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3