"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 26 januari 2017

Övernattning på Vikbottberget


Då det är så dåligt med snö den här vintern så hade jag nästan tänkt att tältstrejka och skippa att sova ute en natt i januarimånad. Men eftersom jag sovit ute minst en natt i månaden i fyra år, så kände jag att jag kan ju inte bryta den goda traditionen nu! Så igår drog jag iväg, utan att riktigt veta var jag skulle...

Klockan hade hunnit bli tjugofem i fyra, då jag började ta mej uppför Vikbottberget. Efter en stund blev det allt isigare på klippblocken och stenhällarna och jag fick dra mej upp med hjälp av trädgrenar på flera partier. När jag kommit halvvägs och befann mej krypandes uppför en klippa, började jag inse att det var nog lite dumdristigt att ta mej upp den här vägen...

Uppför ett brant och isigt berg, (utan möjlighet att vända neråt igen) med mörkret i bakhasorna och allt för tuuung packning!! Jag ville inte gärna bli fast halvvägs innan mörkret kom, så jag kämpade på och jag var helt sjublöt av svett när jag kom upp!! Men upp kom jag! :D


På väg uppför Vikbottberget




Krypandes på isiga stiga och hällar...

å lite för tung packning på ryggen...

Framme!

Lycklig av att ha klarat av den pärsen, irrade jag runt i jakt på en lämplig tältplats, men då jag inte hittade nån, så bestämde jag mej att sova i vindskyddet istället och efter att ha bytt om till varmare kläder och gjort upp en eld, så satt jag bara och pustade ut och njöt av den vackra kvällshimlen! :D



Kvällsfint vid vindskyddet på Vikbottberget


Myser vid elden och från havet hörs vågorna dåna



Onsdagsmys :D








Mina nya duntofflor från Jysk var väldigt varma och sköna!


Morgonutsikt över skärgården. Råskärsön och Vågön.


Det var en varm natt och jag fick det mer än varmt i vintersäcken! Men jag sov gott iallafall om än med en massa konstiga drömmar. Under natten hade snön smält och det hade bildats en vattenpöl vid vindskyddet, men som tur var klarade sej liggunderlaget, om än med nöd och näppe från att bli blött :D

Skulle önska att vindskydden häromkring skulle ha trägolv, så man slipper ligga direkt på backen, då markunderlaget kan vara både blött och ojämnt. Har sett att det verkar vara väldigt vanligt söderut, men här har jag bara hittat två vindskydd som har det...(som det här tex)





Valde att gå en annan väg tillbaka, så jag slapp klättra, krypa och åka på ändan
och fick istället en härlig morgontur i den fina bergsterrängen


Fin utsikt! Balesudden till höger i bild.



Note to myself:

  • Glöm inte, (som oftast) att ladda mobilen. 13% räcker inte långt...
  • Gå inte uppför ett isigt berg i Powerboots - och inte i skymningstid...
  • Ät inte upp alla mackor (inklusive frukostmackan) på kvällen!



2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3