"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 2 juli 2017

Tältnatt på Trysunda


Att tälta på Trysunda är något jag länge velat göra och i torsdags blev det äntligen av, då jag, Nils och kusinen Walther tog färjan ut från Köpmanholmen. Havet låg vindstilla, solen strålade på knallblå himmel och vi bjöds på härlig högsommarvärme! Vi kunde verkligen inte valt en bättre dag!

Väl framme på Trysunda, (efter en fadäs då vi missade att kliva av båten!! Men kapten var snäll nog att vända om och vi fick skamset kliva av), så vandrade vi ut till Rödskatan, där vi skulle tillbringa natten. Ett fantastiskt vackert ställe, med sandstrand, kvällsol och röda klippor...


I väntan på färjan i Köpmanholmen


Glada pojkar på väg ut till Trysunda


 Trysunda fiskeläge, en riktig skärgårdsidyll!



Efter en  mysig vandring förbi äng och genom skog kom vi snart fram till Rödskatan där vi satte upp tältet vid stranden. Njöt och pustade ut en stund i solen och gick sedan vidare ut på Rödskatudden.


 Vår fina tältplats på Trysunda



Njuter i kvällsolen!


Tentipi ❤


 Vindskyddet ute på Rödskatudden



Björnviken in till höger och Björnviksklubben mitt i bild


Pojkarna beundrar utsikten mot Klösan




Så vackert med den röda Nordinggrågraniten!


 Kvällsmys vid tältet


Finaste Najogubben





Kvällspaddlare


Vid stranden bredvid campade ett par med kajaker 
och det väckte verkligen suget efter att komma ut på en tur!  :D




 Vacker solnedgång vid vår strand!









Dags att sova...


Efter en underbar dag, somnade vi snart allihopa.Vaknade av att solen gassade på tältet och jag höll på att dö av värmeslag. Pojkarna sov fortfarande gott och efter att jag öppnat upp deras sovsäckar så flyttade jag ut till stranden, där det fläktade det skönt och jag somnade om för en stund...


   Skön sovplats vid havet!


 Efter nån timme packade vi ihop och vandrade tillbaka till fiskeläget. Köpte en glass och gick ner och kollade på båtarna i gästhamnen, medan vi väntade på färjan som skulle ta oss hem igen.


Två duktiga vandrare! :D






Trysunda gästhamn

Gott och svalkande med glass i solen!


  Kajakpaddlare med Skrubban i bakgrunden

Trysunda fiskeläge




På väg tillbaka till fastlandet igen


Väl ombord på färjan, så inser jag att jag glömt kylbagen, med mobil och kontokort på kajen. Strulmaja nr ett! (men som tack å lov var kunde det ordnas genom att en senare färja plockade upp den.) Så trots att resan både började och slutade lite struligt, så fick vi verkligen en underbar tur tillsammans!


Ett riktigt härligt äventyr i vår vackra skärgård i Höga Kusten 💙







3 kommentarer:

  1. Väldigt fina platser. Ville fråga om det är på samma ställe som Trysunda eller? Jag kan ingenting om här i norra Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sevgilim: Ja, det finns många fina platser i Sverige! :D

      Radera
  2. Blev så himla glad när jag hitta denna bloggpost eftersom jag planerar att tälta med mina barn och deras kusin på Trysunda till helgen. Tänkte fråga dig om det fanns ved i vindskydden eller om man behöver ta med egen? Mvh/ Emelie

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3