"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

onsdag 27 januari 2016

Tälta på vintern- Utrustning


En januarinatt i mitt Akka Dome 2


Jag får ofta frågor om vilken utrustning jag använder när jag sover ute på vintern, 
så nu har jag satt ihop ett inlägg om det, samt lite övriga tips.



Liggunderlag:

Vanligt liggunderlag, 1-2 beroende på markunderlag (direkt på snö eller tält)
Thermarest Pro Trail L (L=längre och bredare)  
(Sover jag direkt på snö brukar jag även använda en campingfilt, för att förhindra att sovsäcken hamnar i snön när jag vrider och vänder på mej under natten)

Sovsäck:

Marmot Col Membrain
samt en fleecefilt i sovsäcken de kallare nätterna

Tält:

Akka Dome 2
Tentipi Zirkon 5
Vindskydd/Presenning
(Använder avkapade vägpinnar som tältpinnar, ska dock införskaffa snöspikar i aluminium)

Ryggsäck:

Fjällräven Kajka 75 L

Kök mm:

Trangia Spritkök och/eller
Kaffepanna
Termos
Kåsa & Spork
Heat Pal (i Tentipin)
 T-Röd
Tändstickor
Ved
Kniv ( liten yxa) 
Mat & Dryck
Vatten
Pannlampa
(Gravljus)
Tandborste o tandkräm
Topapapper





Kläder att sova i:

Ullunderställ (ibland syntet)
Fleeceunderställ
Extra fleecetröja vid behov
Ullsocka
Varma Thermosockar eller duntofflor
Mössa
Vantar

"Hur mycket kläder man behöver ha på sej är så klart individuellt och man får pröva sej fram vad som passar en själv. Man ska dock inte överklä sej, då sovsäcken mister lite av sina värmande egenskaper, men jag klär mej rejält och tar av mej om det blir för varmt."

Kläder på mej:

Ullunderställ (samma som jag sover i)
(extra underställströja om jag svettats) 
Tunn fleece tröja ev fleecebyxor (samma som jag sover i)
Tjockare fleecetröja
Täckbyxor eller skalbyxa
Skaljacka
Mössa
Buff
Fingervantar & Handskar
Varm Dunjacka vid stillasittande
2 ullstrumpor 1 tunn o 1 tjock
Powerboots


(fryser dock alltid i Powerbootsen när jag inte rör på mej så mycket, så nu har jag investerat i ett par Sorel Glacier XT (världens varmaste sko?) som ska vara perfekt för stillasittande som vid pimpling, på passet eller på skoterturen. Ska bli väldigt intressant att testa dem framöver! Återkommer om det)






TIPS:

  • Handvärmare av engångsvariant som aktiveras av syre, håller i regel värmen en hel natt och är otroligt sköna att ha i vanten! se länk nedan
  • Lägg skaljackan över fotänden och knyt fast den med armarna runt sovsäcken.
  • Placera dunjacka eller annat förstärkningsplagg över kroppen
  • Har man ingen vintersovsäck, så får man ta två säckar, med den varmaste ytterst
  • Första gången kan man med fördel tälta nära bilen eller hemmet för att kunna avbryta utifall att det skulle vara så att den valda utrustningen inte håller måttet. Inge kul att ligga och frysa en hel natt. Sen kan man ju välja en natt med lite lagom temperatur första gången. 
    • Ligger man i tält så glöm inte att se till att ha ventilationen öppen för att undvika fukt o kondens.
      •  Koka vatten på kvällen och förvara i en termos, för det är inte kul om man vaknar och är törstig och upptäcker att vattnet frusit till is.  
      • Byt till torra strumpor/sockar innan läggdags. Samma sak med underställströja, om den är fuktig, byt till en torr!
      • Viktigt att röra på sej så man får upp värmen, samt dricka något varmt innan man lägger sej


      Sköna handvärmare


      Relevanta länkar

      Sova ute på vintern
      Att välja vintersovsäck
      Marmot Col Membrain
      Tentipi Zirkon 5
      Akka Dome 2
      Handvärmare 

      4 kommentarer:

      1. Thanks for the many interesting hints. Have a lovely day! :)

        SvaraRadera
      2. Det ser så underbart härligt ut.

        kanske skall jag prova en dag.

        Ha det gott !

        SvaraRadera
      3. Bra tips! Har alltid haft problem med kalla fötter, oavsett hur mycket jag än var påklädd. Har testat allt känns det som, extra strumpor, handvärmare i skorna, olika modeller men aldrig riktigt fått den där varma känslan. Ska definitivt spana in Sorel Glacier till nästa säsong!

        SvaraRadera

      Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

      ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

      Fjällripan <3