"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

söndag 11 augusti 2013

Kungsleden; Hemavan-Viterskalstugan


I tisdags packade jag och Najo oss in i bilen och körde de 43 milen till Hemavan, för att vandra ett par dagar efter Kungsleden. En utmaning som bestod i att vandra ensam i fjällen och med en ny ryggsäck dessutom. Vi kom fram på eftermiddagen och startade direkt med att ta oss an uppförsbackarna som tog oss genom slalombackar och ovan trädgränsen. Från att ha varit vackert väder så började det snart att duggregna och när vi kommit ca 4 kilometer så övergick det till kraftigt regn och jag skyndade mej att hitta en lämplig plats att slå upp tältet på.


På väg uppåt

Målet med vandringen var att se Syterskalet





Efter att fått av mej de blöta kläderna och på med torra, så kröp vi båda ner i sovsäcken och väntade på att regnet skulle ge med sej och efter en timme ungefär blev det uppehåll så jag kunde hämta vatten i bäcken och laga till en sen middag. Regnet tilltog sen åter igen och fortsatte hela natten, tillsammans med hård vind som gjorde att det fladdrade rejält i tältväggarna. Riktigt mysigt även om det stundvis kändes som om tältet skulle flyga iväg.

Senare på natten vaknade jag av att någon gick alldeles intill tältet, kikade ut och kunde urskilja ett par renar i dimman utanför. Somnade om och som tur var hade det slutat regna när jag vaknade nästa gång, men byxorna var fortfarande blöta och inte så sköna att dra på sej igen. Efter frukost, så packade jag ihop och började knata vidare mot mitt mål. Rätt öm i kroppen efter gårdagen och ryggsäcken kändes betydligt mycket tyngre att bära...




Min nya ryggsäck, Fjällräven Kaika 75 L dammodell

En liten pippi vid fjällstugan i Viterskalstugan

När vi äntligen kom fram till Viterskalsstugan, så var jag rejält blöt och frusen och hade sett fram emot att gå in och värma mej, men eftersom jag hade Najo med mej så  fick vi inte gå in och jag ville inte lämna honom ute, då han var lika kall som jag. Vi stannade och pratade med några andra vandrare, innan vi fortsatte en liten bit vidare, för att leta en bra plats att slå upp tältet på och efter byte av kläder, så tog vi en tur inåt Syterskalet. Det var riktigt skönt att gå utan ryggsäck för en stund och härligt att regnet gett med sej, så att man kunde njuta av den vackra fjällvärlden. Sen blev det middag, innan det var dags att krypa ner i sovsäcken...

 
Min fina tältplats


Syterskalet

Rökt älgstek



Jag brukar gilla de färdiga frystorkade maträtterna,
 men dagens middag som bestod av Pasta Provencale var ingen  hit...
tror jag ska försöka torka egen mat till nästa gång




 Det blev ganska kallt på nätterna,
men med Najo i dunsäcken så behövde jag verkligen inte frysa!




Nästa morgon vaknade vi till vackert väder och jag kunde hänga ut de blöta byxorna, som torkade fort i solen medan jag fixade frukost och packade ihop. Jag hade god lust att fortsätta turen, för dels hade jag velat vandra genom Syterskalet till Syterstugan och dels ville jag se Måskonåiveglaciären som ligger i närheten. Men det får bli nästa gång!




Blåbärssoppa och spisbröd med räkost till frukost,



Packpåsar i olika färger är perfekt för att hålla ordning på grejjerna!






Min lilla fjällräv <3

Efter att ha ätit upp det mesta av maten och druckit upp den medhavda drycken så var det betydligt behagligare att ta på sej ryggsäcken och vi började traska på tillbaka mot Hemavan igen. En sträcka på 11 kilometer och som tog mej 4 timmar med endast små korta stopp och jag var helt slut på när jag kom tillbaka till bilen. De sista kilometrarna var det ju bara nerför och det tar verkligen på benen.

 
Viterskalsstugan




Ruttjebäcken


Efter ett kort stopp på affären i Hemavan, stannade jag till vid en sjö där jag vaskade av mej, för att sen fortsätta  mot norska gränsen, med siktet inställt på glaciären i Svartisen, norr om Mo i Rana. Men precis när jag kom fram till gränsen, så kommer jag på att jag får ju inte ta med Najo in i Norge utan pass och vaccination. Hur kunde jag vara så dum och glömma det!? 

Jaja, det vara bara att vända om och efter otaliga mil längs grusvägar i jakt på ett ställe att sova på så fann jag till slut en plats vid Umeälven. Väldigt trött och hungrig, men med lite vila och mat i magen så fick vi några fina timmar vid vattnet där vi hittade massor av drivved i vackra former...

 

Najo vid Umeälven söder om Tärnaby




Nästa morgon var det bara att styra kosan hemåt och trots att resan blev relativt kort så är jag mer än nöjd över att ha varit ute på min första fjälltur på egenhand och jag uppskattar verkligen att vara ute ensam, även om det är trevligt med sällskap ibland också. Vädret kunde visserligen ha varit lite bättre men samtidigt så prövas man ju under lite varierade väderlek och man skaffar sej nya erfarenheter.

Jag är också väldigt nöjd med nya ryggsäcken, som är anpassad för kvinnor i motsats till min Bergans Rondane och jag är glad att jag orkade bära med mej tält och all annan packning, trots att jag inte tränat för det. Jag känner dock att tältet med sin vikt på 3,6 kg är en aning för tungt för längre ensamvandringar och jag kommer nog att satsa på ett Hillebergs Akto, 1,7 kg framöver. Annars är jag mycket nöjd med mitt Akka, rymligt, stabilt och lätt att slå upp!

En annan sak jag ska skaffa är en liten termometer som man kan ha med sej
 då det är rätt intressant att veta hur varmt eller kallt det är...

och till nästa gång ska jag även ta med mej lite mindre mat :)


HÄR finns min packlista för turen och lite tankar om packning i stort.


38 kommentarer:

  1. sorry you had cold and rainy weather, but sounds like you and najo made the best of it - even if you couldn't cross the border with him. :) glad you are safe and healthy.

    SvaraRadera
  2. Sorry the weather wasn't good but it still sounded like a great trip.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin vandring! Fast nog kunde ni fått komma in i stugan tycker jag. Så få som är allergiska så får dom ta med tält.... O ingen kan väl vara rädd för Najo

    SvaraRadera
  4. Glad you had a great time even if you were cold and wet. I bet Na was happy to climb in the down sleeping bag and warm up with you.

    SvaraRadera
  5. Hej! Hittade precis hit till din blogg och här vill jag börja läsa! :) Ser ut som en alldeles fantastisk helg trots vädret! :) Är du nöjd med ryggan, funderar på en ny och på just den.

    SvaraRadera
  6. Hi Susan,
    Beautiful pictures of your trip.
    The landscapes are really great.

    Greetings Irma

    SvaraRadera
  7. Trevlig tur låter det som, trots lite bistert väder!
    Själv brukar jag hålla till ett par dagsmarscher norröver, i trakten av Kungsledensträckningen Ammarnäs-Jäkkvik.

    SvaraRadera
  8. Wow det var inte illa att våga vandra själv, jag menar bara ifall något skulle hända och mobilen inte funkar och så. Vandrade själv 23 km till våran tältplats för dom andra flög dit, så det känns verkligen att man är utlämnad i det vilda. Men kul och spännande var det. Tråkigt med vädret på din vandring men så kan det vara i fjällen, du använde inte skalkläder eller? Är det för att dom känns klumpiga att vandra med?
    Bilderna gillade jag från din tur i fjällen som visar miljön på ett fint sätt. Ha de

    SvaraRadera
  9. veel plezier met je rijs.
    mooie serie foto's.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  10. Joda, du klarer å få meg i turmodus igjen og ingenting er som å vandre i fjellet på ettersommeren/høsten. Flott turserie!
    Rune

    SvaraRadera
  11. Tuff du är som ger dig ut på vandring själv!! Synd på vädret men du och Najo verkar ha haft det bra iaf! Roligt att följa dig på instagram med, du tar så fina bilder :-)

    SvaraRadera
  12. Hej Susanne

    Det är alltid ett nöje att läsa dina, foton och rapporter från resor
    landskapet och bilderna detalj är alltid mycket trevligt.

    Vänliga hälsningar, Joop

    SvaraRadera
  13. Så bra skrivet och vilka vackra bilder! Jag blir alldeles till mig av längtan till fjällen igen, fast jag alldeles nyss var där, precis i de där trakterna dessutom - fast med cykel istället för vandringskängor.

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig tur ni gjort fast vädret kunde ju varit lite bättre då. Men naturen är vacker oavsett. Najo är ju redan färdigtränad inför jakten vad det verkar med dessa turer.
    Trevlig läsning o fina bilder till!!

    SvaraRadera
  15. Hey Susanne,
    These shots are great!!
    So amazing to see your life during this hard survival trip. The weather is also not always good, I see. I hope you've got a good time and that you've enjoyed it.
    So nice to see your truly happy dog all there.

    Many greetings,
    Marco

    SvaraRadera
  16. Viken äventyrerska du är Susanne , beundransvärt !
    Genom ur o skur o med humöret om inte i topp så är det nog tillräckligt högt !
    Härlig kompis Najo !
    Underbara bilder från detta strapatsrika äventyr hoppas du får lite bättre väder nästa gång.
    Snart sitter det väl skidor under fötterna men det gör ju inget om det dröjer ett tag till för din del eller ?
    Ha det gott o ha en bra vecka ! Ronnie

    SvaraRadera
  17. Det är fin natur i området runt Hemavan. jag har alkdrig gått tälttur där, endast dagsturer.
    Ja du Susanne, du är verkligen en kvinna med ruter i.Ensam på fjället, härligt, härligt. Nog hade jag önskat dig bättre väder, men som sagt, nästa gång....
    /Brita

    SvaraRadera
  18. Anki: Jag är nöjd med Kajkan så här långt, gillar bla att man kan ställa in bredden på axelbanden och att sidofickorna är rymliga. Var lite rädd att jag skulle tycka att den är för liten då jag hade en 85 L Bergans innan, men upplever att den rymmer lika mkt.

    Jani: Jo skaljacka använder jag, men valde Lundhagsbyxorna för att de är svalare, sen torkar de rätt fort. Borde ha tagit med mej damaskerna dock. På jakten använder jag ett par Goretexbyxor från Härkila. men jag tycker de blir lite för varma så här tidigt på säsongen.

    SvaraRadera
  19. Hej och vilken härlig reserapport som jag sträckläste så jag glömde jobba :-). Pippin är en liten fuktig ung Blåhake som inte ruggat bort sina boungefjädrar än. Men om några veckor så har den nog gjort det och kan påbörja sin flyttning. //Urban

    SvaraRadera
  20. Hei. Trivelig innlegg med gode bilder som følger fortellingen.

    SvaraRadera
  21. Hi Susanne! .. Nice treking .. Rainy weather but spectacular scenery .. Najo is a good company. Sincerely .. Ana

    SvaraRadera
  22. Minns att när jag fjällvandrade var 60 liters en riktigt stor säck. Hade en Haglöfs (?) med metallmes; tar man i en modern säck känns den både större och lättare. Det är gott så. Dina bilder är fina, din text är underhållande och ditt ensamma äventyr - just ett äventyr!
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  23. Tack å tack för alla fina kommentarer :))

    Urban: Tack för identifieringen. Så roligt att det var en blåhake jag fotat!!

    SvaraRadera
  24. Jasså det blev Kungsleden, va tuff du är som vandrar med så mycket packning och ensam...
    ja Najo va ju med naturligtvis =) =)

    Härligt med fjälliv men visst kunde du ju ha fått bättre väder.
    Vi hade två regnnätter men inget regn på fem dagar vi var uppe,
    nästan så jag redan längat tillbaka, men i nästa år ska vi lägga in ansökan att få vistas i Slipsiken och fiska på kvoterat lappvatten.
    Om inte så blir det nog Dajmanjaureh igen, vi trivs där.
    Lättvandrat åt alla håll från tältlägret.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  25. It looks like it has been quite a challenge for you, looking at the weather conditions. At the same time it must have been great to be there, in the pure nature, no other company than Najo. Next time hopefully more attractive weather conditions.

    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  26. For en flott tur dere har hatt, noe du dokumenterer på en god måte i tekst og bilder.

    Ottar

    SvaraRadera
  27. Så härligt! Synd bara att inte vädret var med er! Jag har ju även sett lite av dina fina bilder på instagram så jag gissar att du har en "smart" telefon å där kan man väl ha någon slags termometer? Men de kanske inte är så tillförlitliga? Jag har en jättetrevlig "tjejryggsäck" från Lundhags och min tältdröm är också ett Hilleberg :-) När barnen är större kanske... Ha det bäst!

    SvaraRadera
  28. Oh, vad roligt att läsa!
    Jag håller just på att planera en fjällvandring och hoppas förstås på bättre väder. Inte så kul när allt blir blött.
    Kram

    SvaraRadera
  29. Verkligen imponerande vandring ni genomfört du och Najo. Du har dokumenterat allt så fint i både text och bild. Helt klart är du en viktig erfarenhet rikare.
    Hade verkligen önskat er bättre väder men det blir det nästa gång!!!!!
    Allt gott till er båda.
    M

    SvaraRadera
  30. Fikk lyst på tur med en gang!! Flott skildring og hvilken vakker turvenn du har!!
    Flott blogg med mye fin lesing og mange flotte bilder :)
    Hilsen Linda

    SvaraRadera
  31. Det er så festlig å følge med deg ut på tur ; du skriver godt og tar gode bilder :)

    SvaraRadera
  32. Du är så tuff som vandrade själv! Verkar ha varit en fantastisk tur och tack för att du delade med dig av den. Många fina bilder för oss att njuta av också!

    SvaraRadera
  33. Hei Susanne :)
    Så utrulig mang fine turer du har hatt i sommer - og hyggelig å få en titt inn i ditt hjem :) På den siste turen din her ser ut som du har fått testet utstyret ditt :) Viktig det også og erfare litt dårligt vær !

    Her har det vært tyst fra meg i sommer - har koblet helt ut og jobbet mye med hyttebygging - men noen turer har det blitt !

    Gleder meg til høsten som står for døren og ikke minst til flere inspirerende bilder og historier fra deg !

    Klæm fra Liva

    SvaraRadera
  34. Spännande att vandra med fyrbent vän! Härliga bilder från din tur - om än lite vått... Så hundar är inte välkomna i stugorna? Trist. Det borde ju finnas åtminstone en del av en stuga för hundar med förare.
    Synd det där med Svartisen. Där var jag för en massa år sedan. Väl värt ett besök. Nästa gång får du se till att uppfylla kraven för att medföra hund....

    SvaraRadera
  35. Beppan: Jo det fanns ett hundrum om man ville sova där, men jag ville bara gå in och värma mej...och ja jag hoppas det blir fler tillfällen att besöka glaciären :)

    SvaraRadera
  36. ahaa återigen hemmatrakterna för mig - härligt i Hemavan Tärnaby. Där har jag varit Fjällfina ett par somrar under 1970-talet ;-)

    Den lilla pippin, om du inte vet, kanske du vill veta att det är en blåhakeunge. Fjällens näktergal, ja men det vet du ju förståss!
    Jag blir litet avis att du är däruppe titt som tätt. Men okey då jag ska inte klaga var ju där i 6 veckor denna sommar och det är bara ett par år kvar tills jag kan vara där när som helst.

    Du må tro att jag längtar!

    SvaraRadera
  37. Great write-up! I am going to be walking this little section of the Kungsleden with my son in a few weeks. It will be his first backpacking experience in the mountains.

    Reading your blog has really added to my sense of excitement for the trip to come.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leo: Thanks! Its many years since I where there now. But maybe I will go there in september again, then for a 5 or 6 days hike. A beautiful area! Hope you had a great trip with your son :D

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3