"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

lördag 16 april 2016

Jämtlandstriangeln april 2016


I måndags åkte jag och dottern Teresia iväg mot Storulvån för att åka Jämtlandstriangeln. Vi kom fram strax innan nio på kvällen och hann precis hitta en lämplig tältplats vid Snasahögarna innan mörkret föll. Det var rätt kallt under natten, men på morgonen värmde solen skönt och vi såg fram emot en fin och härlig dag på fjället!


Akka Dome
Godmorgon! :D

Akka Dome 2
Vår fina tältplats vid Snasahögarna

Efter frukost åkte vi vidare till Storulvån för att lösa medlemsskap i STF och hämta ut de skidor som Teresia hyrt. Hon fick ett par vallningsfria Nansen och jag hade mina Vikafjell med korta stighudar. Förra gången jag åkte så upplevde jag att det stöp hela tiden, men det var nog för att jag inte fått i metallspännet tillräckligt under skidan, för nu gick det riktigt bra! Inte det bästa glidet förståss, men det funkade och fästet var obetalbart!


Storulvån-Sylarna 16 km


Redo för Jämtlandstriangeln 2016

Sylarna i fjärran

Susanne Lind
Solsken på fjället! :D

Lunchpaus i Spåjmestugan

Sylmassivet med Sylarnas fjällstation mitt i bild

Från Storulvån till Spåjmestugan är det en del uppåt, men efter Spåjmestugan så är det lätt åkning fram till Gamla Sylen där det blir en sista stigning på tre kilometer till Sylarnas fjällstation. Den var riktigt jobbig, speciellt då vi båda lyckats få blåsor på hälarna, trots att vi tejpat fötterna! AjAjAj och åter Aj...


Teresia kämpar på de sista kilometrarna upp till Sylarnas fjällstation

Framme!

....och så härligt det var att komma fram! Vi blev bjudna på ett glas saft receptionen och efter att vi inrättat oss i ett 15 bäddsrum i Annexet så var det fantastiskt skönt att sätta sej i bastun och sedan blev det middag i stora matsalen med härlig utsikt över Sylmassivet. Tacogrytan från Blåband är den godaste frystorkade rätten jag ätit hittills! och ölen var inte fy skam den heller!


Tacogryta från blå band och en kall öl till middag!

Sylarna
Slottet, Sylarna

Dags att gå och sova

Frukost



Sylarna- Blåhammaren 19 km


Susanne Lind
Blåhammaren nästa!

Efter en kall natt med 16 minusgrader så snöade det på morgonen när vi gav oss iväg mot Blåhammaren. Men efter en timme eller så, så sprack det upp och vi fick vackert väder hela dagen!




Från Sylarna är det nerför i tre kilometer, men sen går det uppåt i ca tre kilometer och det kändes i benen minsann. Vidare till rastskyddet vid Enkälen var det nerförsbacke och lätt åkning och vi stannade där och fikade ute i solskenet. Men vi satt inte länge, för det blåste rätt kyligt.

Från rastskyddet var det sedan uppåt hela vägen fram till Blåhammaren och på slutet var det minst sagt plågsamt för de onda fötterna! men rent konditionsmässigt gick det riktigt bra och jag är så himla glad för det, för jag trodde att det skulle bli betydligt mycket kämpigare! :D


Jämtlandstriangeln 2016
UPP UPP UPP och mera UPP ska det bli innan vi är framme vid Blåhammarens fjällstation


Lunch i solen vid Enkälen

Enkälens rastskydd och längst upp till vänster ser man Blåhammaren, fortfarande en mil bort!

Susanne Lind
Rödbränd och onda fötter, men mycket nöjd och glad!

Snart framme på Blåhammarens fjällstation!


Blåhammaren är STFs minsta och högst belägna fjällstation och den ligger på 1086 möh. Där sov vi i ett 18 bäddsrum i en byggnad bredvid stationen, men vi hade sån tur att vi var ensamma där så vi hade hela sovsalen och självhushållet för oss själva!


En välförtjänt öl på verandan och bastu efter det!


Vacker utsikt från bastun!

Trerätters middag på Blåhammaren

Efter bastun så var det dags för trerättersmiddag och vi började med en fantastiskt god salladsbuffe och hembakat bröd och till förrätt fick vi blomkålssoppa med knaprigt sidfläsk och ädelost. Till huvudrätt fjällröding med potatis och dillaioli och till efterrätt chokladkaka med vispgrädde och björnbär. Till det drack vi tre olika viner som skulle passa extra bra till maten :D



Blåhammaren
Blinkfyren vid Blåhammarens fjällstation

Syltoppen




Blåhammaren- Storulvån 12 km


Dags att åka vidare till Storulvån

Teresia med rastskyddet vid Ulvåtjärn i bakgrunden

Från Blåhammaren till Storulvån är det i stort sett bara nerför och det tog bara 2,5 timme att ta sej ner. Jag hade funderingar på att ta av stighudarna, för det blir ju att de bromsar upp, men jag lät dem sitta kvar och det känns ändå som det var rätt beslut, för det går ju lättare att ta sej fram på raksträckorna med stighudar, än med helt obehandlade skidor.

När vi kom tillbaka till Storulvån var Fjällfest i full gång och det var fullt med människor och tält överallt! Det skulle ha varit riktigt kul att vara med, men nu smög vi bara in och bytte om, innan det var dags att köra hemåt igen. Nöjda och glada över turen! och med knallröda ansikten och trötta, stela ben :D 


Sylarna

Packlista vinter stugtur
Min packning för turen


Min packning för turen vägde 8 kg, plus ryggsäckens vikt på ca 3 kg, så sammanlagt blev det 11 kilo. Det kändes alldeles lagom att bära och jag använde alla grejer jag hade med mej.

Vi hade med oss all mat, förutom en middag. Till frukost hade jag portionsgröt från Axa, med en egen blandning av solrosfrön, kanel o socker. Till lunch varma koppen/Oboy och rågbröd med Pickles, till middag frystorkat från Blåband.

Sen hade jag med mej sovsäck att sova i, men även som säkerhet utifall man skulle bli fast på fjället, vindsäck, vanligt liggunderlag, en tunnare dunjacka som förstärkningsplagg, underkläder, ett ombyte att ha på stationerna (tajts, underställströja o fleecejacka) lätta sandaler, handduk, hygienartiklar, alvedon, Duoderm, termos, vattenflaska, kåsa, snacks i form av snickers och sursalta karameller och två 33 cl öl.

Vi glömde dock ta med solkräm! så vi brände oss båda två och det var ju onödigt då man vet hur stark solen är den här tiden...
 
...När jag åkte hade jag ullunderställ, fleecetröja, skaljacka, fleecebyxor och skalbyxa, buff, tunn/tjock mössa och fingervantar, handskar, dubbla ullsockar o solglasögon. Första dagen var det i varmaste laget med fleecebyxorna, men andra dagen var det alldeles lagom.

...För att hålla priset nere på den här turen, så valde vi att sova i flerbäddssalar och det ångrar vi inte alls. Först kändes det visserligen lite konstigt att man skulle sova så nära inpå helt okända människor i slafarna på Sylarna, men det var absolut inga problem och enligt reglerna släcktes lyset klockan tio och alla var tysta. För detta betalade vi 275 per person och natt. :D


Åsnes Vikafjell


Så nu är Jämtlandstriangeln 47 km avklarad och det känns så bra! speciellt då jag och väninnan inte tog oss runt hela pga av vädret för två år sedan (se HÄR) Skidsäsongen 2016 slutade därmed med 18 mil sammanlagt för min del. Inte så värst mycket, men jag är ändå nöjd med tanke på hur kort den här vintern varit :D


Se även:


18 kommentarer:

  1. Hi Susanne,
    marvelous photos and impressions from your long hiking in this wonderful and snowy area. I like your photos on Instagram too. Thank you so much.
    Best regards, Synnöve

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synnöve: Thankyou very much! It was a really nice experiance! :)

      Radera
  2. Helt fantastisk tur Susanne!

    SvaraRadera
  3. Er imponert over turen og bilder !

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder Du tagit, imponerade över turen, dålig skidåkerska är jag, men nu lockar det även mig att dra mig dit.

    Ha Det GOtt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth: Tack! Jag kan verkligen rekommendera turen! :D

      Radera
  5. - Halloj i norr.
    - Som vanligt underbara bilder från din fjällvärld.
    Jag tittar och njuter
    - Ha en fortsatt trevlig helg !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henning: Tack så mycket! Det var en riktigt härlig upplevelse :D

      Radera
  6. Oooh wow det ser underbart ut :)) bastun lät jäkligt nice efter en tur, och bilden med ölet i handen, med snön o solen underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jani: Ja du det var helt fantastiskt och ölen var en av de godaste!

      Radera
  7. Ojojoj - for en tur - masse flotte bilder.

    SvaraRadera
  8. This is really cool. I like your photos and the always beautiful landscape. Nice food, too!
    Have a lovely week. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. allesistgut: Thankyou! It was a really great hike! :D

      Radera
  9. Har halkat hit av en slump och kan inte sluta läsa. Du inspirerar och jag inser att jag saknar naturen mer än vad jag tror. Bor för tillfället mitt i smeten i en stad nära din men längtar verkligen ut när jag ser dina bilder.

    //mvh Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ullis:

      Så roligt att höra att du blir inspirerad!!
      Naturen är underbar och ger så mycket kraft och energi
      TACK för att du tog dej tid att skriva en kommentar :D

      MVH Susanne

      Radera
  10. Det var jenteturen sin det, Susanne. Så koselig med tur med datteren. Like sprek og flott som mammaen ser jeg :) Dere er flinke!!! Herlige turbilder!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3