"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 1 april 2014

Jämtlandstriangeln mars 2014


Tiden går med en rasande fart och jag har hunnit med en hel del under min paus från bloggen. Det har varit riktigt välbehövligt och kanske fortsätter jag att vila mej från datorn ett tag till, men först vill jag dela med mej av några av de roliga saker jag varit med om :)


Lill-Ulvåfjället


Först ut är Jämtlandstriangeln, en sträcka på 47 km, som går från Storulvån-Sylarna  16 km, Sylarna-Blåhammaren, 19 km och Blåhammaren-Storulvån, 12 km. Jag hade köpt ny turskideutrustning, ett par vallningsbara Åsnes Villfjäll, med stighudar och Crispin Stetind pjäxor. Lite vanskligt att fara iväg med nya pjäxor, men jag hoppades att slippa skavsår med tejpade hälar.


Packning pågår

Det blir ju en del saker, trots att man försöker att bara ta med det viktigaste och packningen slutade på ca 17 kg. Jag hade med mej mat till mej och Najo för tre dagar, vatten och annan dryck, lite godis, extra underställ, tumhandskar, fleecejacka, tunn dunjacka, extra sockar, trosor, sol & slalomglasögon, första hjälpen, spade, sovsäck och vindsäck för att nämna några saker...

Det här var min första riktiga vintertur och jag hade ställt in mej på att det skulle vara riktigt tungt och jobbigt, med förhoppningen att upptäcka att det var mycket lättare ;) Men just där och då så var det nog precis så jobbigt, som jag föreställt mej, med bakhalka, storm, skavsår och huvudvärk, trots att det nu i efterhand bara känns helt underbart och inte alls särskilt jobbigt!

Turen startade fredagen den 21 mars, då jag, Najo, Elisabeth och Sickan åkte iväg till Ånn där vi stannade en natt på vandrarhem, för att sen fortsätta till Storulvån där vår skidtur på 16 km mot Sylarna började. Vädret var strålande och vi tog snart av oss jackorna och tänkte att "det är ju så här det ska va!" Det höll inte i sej så länge dock, då det mulnade på sej och började blåsa, men det var ändå fin utsikt över fjällen. Jag hade inte satt på stighudarna, eftersom sträckan går upp och ner hela tiden och jag fick väldigt bakhalt, men Najo jobbade på bra och hjälpte mej framåt.


Vilket härligt fjällväder!

Sylarna, Jämtlandstriangeln
Sylarna i fjärran!

Elisabeth och Sickan


En välbehövlig godispaus

Tungt, blåsigt och bakhalt...

Spåjmestugan i fjärran

Framme i Spåjmestugan

Jämtlandstriangeln
Mot Sylarna med ny energi!

Efter 8 tunga km kom vi fram till Spåimestugan, som ligger precis halvvägs och vi gick in och trängdes med en massa andra skidåkare för att äta lunch. Med ny energi fortsatte vi sedan mot Sylarna, men efter 2 km började det storma allt kraftigare och Najo blev alldeles täckt av is och hoppade lite panikartat mot mej för att få skydd från den isande vinden. Jag föll omkull och låg och sprattlade på den tunga ryggsäcken, utan ork att ta mej upp och både Najo och Sickan var inte sen att kura ihop sej i skydd av mej. Beslutet att vända kom direkt, trots att det innebar 10 km åkning istället för de återstående 6 km till Sylarnas fjällstation. Men med vinden i ryggen gick det undan med en väldig fart!


På tillbakavägen åkte slalomglasögonen på, så skönt!

Vi stannade till en liten stund vid Spåimestugan igen, för att hundarna skulle få torka lite och där var vinden inte lika hård, men det blåste trots allt 17 sekundmeter. Väl tillbaka på fjällstationen ordnade vi med boende för natten och som tur var kunde vi avboka natten på Sylarna och istället spendera natten i gamla säkerhetsstugan nere vid Storulvån. Men innan vi bar ner vår packning till stugan så beställde vi varsin Irisch coffe som gjorde susen för trötta och frusna kroppar :D


Mmmm som pricken över iet!


Vår lilla mysiga stuga


Till en början kände vi oss lite besvikna att vi tvingats avbryta turen, men vi visste att vi tagit rätt beslut för hundarnas skull och det är bättre att vara försiktig än dumdristig! och vi fick senare höra av andra åkare att det varit riktigt tufft att ta sej fram. Efter dusch och bastu fixade vi middag i självhushållet och somnade sen gott i värmen och knastret från vedspisen! Med förhoppning om bättre väder för morgondagen. Det planerade boendet på Blåhammaren, med trerättersmiddag på söndagen hade vi avbokat utifall att vi inte skulle ta oss dit, men vi hoppades förstås att de platserna skulle finnas kvar om vi ändå lyckades...

och så härligt det var att vakna till strålande solsken och blå himmel! Vi skidade iväg mot Ulvåstugan, som ligger mitt på hållet. Jag kände direkt att jag fått skavsår på båda hälarna och varje steg var en pina. De tre första kilometrarna går bara uppför, men nu hade jag stighudarna på, vilket gjorde att det gick betydligt lättare att ta sej fram och den fantastiskt vackra fjällvärlden gjorde ju förstås sitt till också! Efter ett stopp vid raststugan för lunch och vila, började sen stigningen mot Blåhammarens fjällstation. Jag var tvungen att gå riktigt sakta pga skavsåren och trots att det inte var så brant, så var det grymt tungt och det kändes som om man aldrig skulle komma fram. Efter en fjälltopp, kommer ju alltid en ny och det var med stor lättnad när fjällstationen äntligen uppenbarade sej!


Getryggen


På väg mot Blåhammaren träffade vi en av killarna som gjorde Norge på Langs De Luxe förra vintern och som nu gett sej av för att försöka genomföra vita bandet på 30 dagar!! En sträcka på 140 mil! HÄR kan man läsa om den trippen och HÄR kan man läsa om deras Norge på langs tur


Härlig flatåkning!


Jag med Sylarna i fjärran, nästa gång ska jag ta mej hela vägen dit!

Ulvåstugan

Upp, Upp, Upp.....

Blåhammaren

Blåhammarens Fjällstation
är Sveriges minsta och högst belägna fjällstation
1086 möh


Blåhammaren


En helt underbar känsla att komma fram! men tyvärr hade jag fått huvudvärk under dagen och den blev allt intensivare, så det var svårt att njuta fullt ut. Men efter att ha bokat boende i hundrum så satte vi oss i bastun med den finaste utsikten över fjällen och efter det blev det den berömda trerättersmiddagen, med hembakt bröd, härlig salladsbuffe, rökt rödingsoppa till förrätt, renrostbiff och gratinerade rotsaker till huvudrätt och en Björnbärspannacotta till efterrätt! och personalen gratulerade oss att vi prickat in säsongens vackraste kväll, då solen färgade fjällen rosa utanför fönstren :D


Blåhammaren
Utsikt från bastun!

Trerättersmiddagen på Blåhammaren



Somnade sen som en stock och hoppades att huvudvärken skulle försvinna tills morgondagen, vilket den lyckligtvis gjorde och efter frukost satte vi iväg. Det blåste en del, men som tur hade vi vinden bakifrån och det gled på bra. Jag hade satt på Duoderm plattor på hälarna och kände inte av blåsorna ett enda dugg! och den sträcka som tog över 5 timmar dagen innan, tog nu endast 2 timmar, då det nästan bara gick nerför. Vilket är ett äventyr i sej när man åker med hund! och eftersom jag hade 3/4 dels stålkant på skidorna så vågade jag inte släppa av överhuvudtaget och bromsade så hårt jag kunde och benen var rejält darriga när jag kom ner...


Morgonbesöket på dasset var en kylig upplevelse, då det låg drivor av snö därinne, burr!

Dags att lämna Blåhammaren...

Jämtlandstriangeln
Ojojoj nu går det undan! :D


Liten paus för tassvård

Storulvåns fjällstation


Så var första turen gjord, en fantastisk upplevelse, med 45 kilometers skidåkning i benen, brunbrända kinder och med en massa nya erfarenheter! Jag längtar redan efter nästa gång :D

Då ska jag tänka på att tejpa HELA hälen för att undvika skavsår, dricka mer! ha ljummet dricksvatten i termos utöver det heta till lunchmaten och skaffa en bättre hundväst till Najo som skyddar bättre...


Jämtlandstriangeln







22 kommentarer:

  1. Vilken härlig tur, trots ändringar och några vedermödor! När jag var uppe vid stenen uppe på Blåhammaren i somras var det en strålande sommardag och jag vandrade i shorts och linne. Nu blev jag allt lite sugen på en vintertur.

    Ha det så härligt!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. nice to see you again! you are such an adventurer. glad you and najo did well, considering bad winds, ice and blisters!

    SvaraRadera
  3. Wonderful impressions of your great walk. Amazing photos !
    Best regards, Synnöve

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt gjort! Beundransvärt!
    Underbara vyer.
    Ha en fin fortsättning på vår/vintern! Bea

    SvaraRadera
  5. So White!!!.. Wonderful pictures.. Regards..

    SvaraRadera
  6. Säger som jag alltid har gjort..
    du är helt galet underbar.
    Vilken etapp du har gjort, kul att du äntligen fick njuta av din snö och skidåkning.
    Och tack för tipset om Skeppsmalen, underbart där.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  7. Guud så härligt det ser ut!! Nästa gång ska jag med! :)) /teresia

    SvaraRadera
  8. Åhh vilket äventyr , vilken tuffing du är , är inte bara att göra denna strapats // Ha det så bra :) // Anita

    SvaraRadera
  9. Javisst är det besynnerligt att fastän man tror att man är litet hjärnskadad som far ut på dylika äventyr som du gjorde, med skavsår, huvudvärk och liknande, så upplever man det ändå så oerhört positivt och vill göra om det igen och igen.
    Tack för underbara bilder och fin berättelse som också taggade mig.
    Och något helt annat.
    Vilken sort tejp använder du för hälarna?

    SvaraRadera
  10. En sån fin tur!
    Roligt att se dig igen men låt inte bloggen bli ett måste...

    SvaraRadera
  11. What a really great tour. The landscape and the photos are awesome. And some cosy things like sauna and good food. This is a really god way living your life.
    Have a wonderful day! :)

    SvaraRadera
  12. What a really great tour. The landscape and the photos are awesome. And some cosy things like sauna and good food. This is a really god way living your life.
    Have a wonderful day! :)

    SvaraRadera
  13. Det var en herlig tur med både kulde og finere forhold:) skulle gjerne hatt en slik tur jeg også:))

    SvaraRadera
  14. - Halloj i norr.
    - Det kallar jag för utflykt....
    Underbara bilder precis som vanligt !
    - Ha en fortsatt fin vecka !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  15. Härlig tur ni varit med om med blandad kompott.
    Bra bilder och text för att dokumentera detta.
    Nu när jag var i Östrrike så var det många österrikare som gick uppför med stighudar. Såg mäkta jobbigt ut för att sedan under en kort stund åka neråt. Många höjdmeter de flyttade sig upp....
    Bloggen är inget krav.
    Kram M//

    SvaraRadera
  16. Härliga bilder.Jag har gått den här turen många ggr och har precis som ni tvingats att vända då vi överraskades av snöstorm. Jag tror vi var 7 personer som trängdes i det lilla vindskyddet ca 2km innan stigningen mot Sylarna börjar ordentligt. Det var tufft. Desto härligare med sol och blå himmel!Var du nöjd med skidorna och pjäxorna?
    Har saknat din blogg / Margareta

    SvaraRadera
  17. Pettas: Jag använder bred Leucoplast och tycker den funkar riktigt bra :)

    SvaraRadera
  18. Margareat: Ja jag känner mej nöjd med skidorna, kunde kanske ha valt en bredare modell, men nu passar de ju även i skidspåren och pjäxorna var riktigt sköna, skavsåren fick jag nog för att jag inte snörat åt dem tillräckligt :)

    SvaraRadera
  19. takk for at du delen din fantastisk tur opplevelser !

    SvaraRadera
  20. go wat is het nog winter achtig bij jullie hoer hebben we al 20 graden
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  21. Välkommen tillbaka till bloggandet! Har saknat dina inlägg och kommentarer hos mig.
    Du verkar ha haft en fantastisk utflykt på fjället också.

    SvaraRadera
  22. Oj vilket galet och roligt äventyr :) med en massa härliga bilder.
    Bra jobbat ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3