"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

torsdag 3 juli 2014

Nytt tält- Vaude Hogan Ultralight


Efter att ha velat i månader så har jag nu skaffat mej ett lättviktstält
och valet föll till sist på ett Vaude Hogan Ultralight.
Funderade även på Argon, som är en mindre och lättare version av samma tält,
men kom fram till att det kanske skulle vara i minsta laget
och viktskillnaden var trots allt bara 400 gram...

 
Tältet kom igår med posten och jag var förstås ivrig att åka ut och testa det! :D


Vaude Hogan Ultralight
Mitt nya lättviktstält


Hittade en lämplig plats vid havet och efter att det hade regnat hela dagen 
så blev det ändå en fin kväll, med endast några små skurar






Efter en promenad längs stranden så slog jag mej ner vid elden,
kokade en panna kaffe, grillade lite korv och satt länge vid elden och filosoferade
Så otroligt mysigt! och jag är så tacksam att jag har möjlighet att vara ute så här!

men myggen och knorten hade jag gärna kunnat vara utan...
de var fasligt aggressiva under kvällen...


Vaude Hogan Ultralight

Drivved på tork vid brasan,
hade även med mej lite torr ved hemifrån...




 "Kaffe kaffe tåren, den är bra..."
och speciellt när den kokas på öppen eld :)


Vaude Hogan Ultralight





Mitt lilla krypin :D
Älskar den härligt, glada färgen!


Tältet väger 1880 g
har en sitthöjd på 105 cm 
och är 100-120 cm brett
samt 230 cm långt

Man sätter upp innertältet först,
vilket är en nackdel utifall det skulle vara sämre väder,
men samtidigt så var det väldigt snabbt och enkelt att sätta upp.



Tältet ska rymma två personer, men det är inte så mycket plats över
när man har ett bredare liggunderlag,
men jag tänker använda det på ensamvandringar
och då  är det fullt tillräckligt med yta till packningen och vovven.


Gonatt!

 Precis när jag gått och lagt mej började det regna allt mer
och det är ju bland det mysigaste som finns när det smattrar mot tältduken :D



Frukostdags

Vaknade halvåtta av att solen strålade utanför och det var olidligt varmt i tältet,
så jag flyttade ut och lade mej på hällarna där det fläktade skönt.
Låg och tittade på skarven som torkade sina vingar på en sten längre bort,
ejderhonorna med ungar som guppade ute på vattnet
och matade måsar med korven som blivit kvar...

En fin start på en ny dag :D



TACK Jill, för hjälp till valet av tält :))

20 kommentarer:

  1. Didn't think that there would be mosquito's near the salty ocean. Hope they didn't bite you to much.

    SvaraRadera
  2. i like your cute orange tent. :)

    SvaraRadera
  3. Vad det låter underbart när du berättar om dina utevistelser. Lite tuff får du allt var med det där att sova ute ensam,inte alla skulle göra detta. Njuter verkligen av dina inlägg. Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Gratulerer med teltet! It's really nice and I like the colour, too.
    Have a really beautiful weekend!

    SvaraRadera
  5. Gratulerer med nytt telt ! Gøy med nytt utstyr og da må det jo prøves snarest mulig :)

    SvaraRadera
  6. You really are a company co vroeuw Susanne. Always to "pull" and camping :-) Beautiful atmospheres have made​​.

    SvaraRadera
  7. He, he. Verkar ju vara närkontakt av första graden med fågel därute! Angående kaffet så är det så jag minns det. Bäst över öppen eld. Några år sen sist, ja jösses...
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  8. Well, you had a good chance to find out if the tents fulfilled your expectations. Good equipment is a must for someone like you, spending so much time in nature.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  9. Det ser veldig mysigt ut da :-) Håper regnet holdt seg utenfor teltet, og at du var varm og tørr på morgenen! Flotte bilder!

    SvaraRadera
  10. Fornøyd med teltet? Jeg er iallefall selv om jeg ikke har fått testet det i dårlig vær:)))

    Herlige turbilder:))

    SvaraRadera
  11. Det var ingen dum ide!
    Blir sugen att ge mig ut med tält när jag ser dom här fina bilderna...

    SvaraRadera
  12. Utifrå de flotte bildene virker det som du har hatt en fantastisk tur.

    Ottar

    SvaraRadera
  13. Utifrå de flotte bildene ser jeg at du har hatt en fantastisk tur med det nye teltet.

    Ottar

    SvaraRadera
  14. Sååå flott telt - og tur!!
    Heldig du som bor ved havet.

    KlemAK

    SvaraRadera
  15. Vad kul med ett nytt tält.
    Jag måste nog också köpa mig ett nytt den vi har är rätt tung 3.8kg
    som vanligt härliga bilder från dina äventyr :)

    SvaraRadera
  16. Du som är ute så mycket ska ju ha bra grejer, kul att du hittade o är nöjd med det.
    Nu har ni väl lika varmt som vi här nere i söder. Blir inte mycket gjort i värmen tyvärr. Lite jobb har man ju när man är ledig

    SvaraRadera
  17. Verkar ha varit en skön tur. Höll det sig torrt i absiden när det regnade?

    SvaraRadera
  18. Jag har fortfarande inte köpt något nytt tält, pengarna har gått till annat. jag kör med vårt gamla Fjällräven stormtält. Annars var det just detta tält jag funderade på. Roligt att höra vad du säger? Var köpte du det ? Inspirerande bilder som vanligt.

    /Brita

    SvaraRadera
  19. Oj har visst missat att svara på era frågor...

    Birgitta: Ja det höll torrt i absiden :D Ska dock bli spännande att testa det i hårdare väder framöver :))

    Brita: Jag är mkt nöjd hittils, men vill testa det i olika väderlekar och årstider innan jag kan säja så mkt om det. Köpte det på Outdorrexperten.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3