"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

tisdag 13 december 2016

Tältnatt med månsken och råmande is


I måndagsmorse for vi och satte upp Tentipin vid en sjö i närheten av stugan och efter att tältet var på plats, for vi sedan vidare till jaktmarken för att prova lyckan i tjäderskogen. Men det var riktigt dött och förutom en hel del spår av tjäder så såg vi inte till en endaste fågel. Efter nån timme åkte vi till stugan och åt lunch innan jag byltade på mej varmare kläder och åkte tillbaka till min sovplats för natten!

Det var runt 15 minus när jag kom fram och jag började med att göra upp en eld. Från sjön hördes isen råma och efter en stund kunde jag se månen långsamt stiga upp över trädtopparna och det var som alltid en helt magisk syn! Men det råmande ljudet blev allt mer våldsamt, jag har ju hört isar låta förut, men nu var det som om åskan härjade under isen, gång på gång hördes höga smällar alldeles bredvid mej och man hörde hur sprickorna sköt iväg som projektiler över sjön. Det kändes som om jag befann mej mitt på isen och stundvis blev jag faktiskt rädd!

Plötsligt fick jag för mej att vattennivån kunde höjas och att tältet skulle försvinna under isen medan jag sov! Det var väldigt dålig mottagning på telefon, men jag lyckades få tag på pappa och försäkra mej om att det inte var någon fara. Men jag kunde inte riktigt skaka av mej obehagskänslan, trots att jag visste att det egentligen inte fanns något att vara rädd för. Jag övervägde till och med att packa ihop och gå och lägga mej i vindskyddet istället och det är verkligen inte likt mej. Men jag sansade mej och stannade kvar.

Efter kvällsmacka vid elden gick jag och la mej, klockan var bara halvåtta, men jag var både trött och kall. Jag hade tänt Heat Palen tidigare, men det brann väldigt dåligt och det var isande kallt i tältet. Låg och huttrade och skakade som en hund och utanför small träden i kylan, på andra sidan sjön hördes ett skriande läte och isen fortsatte att leva rövare! Ibland lät det till och med som om isen sprack upp alldeles utanför och rakt igenom marken där jag låg.

Somnade till slut men vaknade av en rejäl smäll vid tolvtiden. Det dånade från isen och man hörde hur vattnet klockade och bubblade där under. Jag frös fortfarande om fötterna och lade handvärmarna i sockarna. Somnade om, men vaknade flera gånger under natten av att jag fortfarande var kall. Låg vaken långa stunder och det var inte förrän på morgonsidan som jag blivit riktigt varm och sov ända fram till tio!

Tittade ut och var övertygad om att isen skulle ha brutits upp utanför, men den låg kvar med ett litet lager nysnö på! Nattens kalla, vakna och stundvis skrämmande timmar var nu endast ett minne blott och jag ser definitivt fram emot fler tältnätter på den här fina platsen!


...och till nästa gång ska jag tänka på att:

-Byta till torra strumpor vid sänggåendet ✔
-Inte glömma mina varma, fluffiga tjocksockar ✔
-Inte ha samma undertröja som under dagen ✔
-Ha värmepåsar i både vantar och sockar ✔



Får för övrigt ofta frågan om jag inte fryser när jag sover ute den här tiden på året och jag svarar ofta att nää, det går bra...Men det är klart att jag fryser ibland, det brukar dock gå fortare att få upp värmen än den här gången. Kan tänka mej att det kan verka avskräckande för många om man legat och frusit en hel natt. Men för mej så är det snabbt glömt och förtar inte tjusningen från att sova ute! 



Stor-Degersjön
En av mina finaste tältplatser!


Den här platsen ligger normalt under vattenytan, men nu när det är låg vatten i sjön, 
så har det bildats en liten halvö och är helt perfekt som tältplats!



Tentipi Zirkon 5


Isiga vägar och väldigt liiiite snö...

Stor-Degersjön

Vackert i solnedgången

Märraviken


Tentipi Zirkon
Skymning vid tältplatsen


Sprakande eld, råmande is och månen på väg upp bakom trädtopparna!


I väntan på kvällsmat...

Varm macka i folie och nyponsoppa till det


Stämningsfullt i månens sken


Hade sån lust att gå ut och fotografera när jag vaknade vid tolv, då jag kunde se genom tältduken hur månen lyste upp utanför! men jag frös för mycket och kameran fungerade inte så bra i kylan heller.


Tentipi
Morgonstund vid tältet

Förankrat med stenar, då marken är för hård för att använda tältpinnar

POFF! så var det roliga över för den här gången :D



6 kommentarer:

  1. Om Fjällripan fryser, ja då är nog alla spärrar borta. Rena Sibirien, m a o. Och visst ser det dessutom kallt ut på nattbilderna som jag f ö gillar mycket. Toppenläsning därtill.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klas: Ja jag vete katten vad det var med mej som frös så! Visst, det var kallt, men såpass... Det var en fantastisk stämning under kvällen, önskar att jag haft systemkameran med! och att jag behärskade dess inställningar! :D

      Radera
  2. Ja jag har sagt det förr och säger det igen efter den berättelsen,
    du är allt bra lite galen du vildmarksjänta.
    Jag hade garanterat frysit ihjäl.
    Mäktigt när isen råmar, det brukar den göra ute vid Järnäs också där det är öppet mot havet och blåser på bra, sen brukar det kunna bildas stora höga antartiska isbröten vid rätta vindar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rantamor: Haha ja jag är nog det :D Vildmarksjänta låter fint! och även om jag kanske är lite för gammal för att kallas för det, så tackar jag för den komplimangen :)) ja alltså som isen härjade, helt otroligt att naturen kan framkalla såna krafter! Mäktigt :D

      Radera
  3. Gurimalla - så spennende - flotte teltplass og flotte bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Made by Kkann: O ja det var verkligen en spännande upplevelse! Tack :D

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3